100 inlägget! Dedicated till alla bärplockare därute!

Har ni plockat lingon någon gång? Det har iallafall inte jag gjort. Åtminstone inte litervis som alla bärplockare från Thailand, Vietnam eller Slovakien gör, därute, någonstans i en skog nära dig. Iallafall så var mamma och jag och köpte lingon vid solnedgången hos en man och hans sambo som är Thailändska och bärplockare. Vi köpte 30 liter tror jag för hon tog 10 kronor per liter så mamma betalade 300 kr. 

Mamma som är generös la till en extra hundralapp. Men Thailändskan skulle inte ta emot det. Hon tyckte nog inte att det var värt mer än de ynka 300 kronorna. Men nog blev hon glad. Jag har aldrig sett någon bli så glad över 100 kronor, hon kramades och tackade flera gånger. Och hon skulle absolut ge något tillbaka. Så vi gick ned till deras enorma trädgård med fontän, pumpaodling, sallader, plommonträd och en massa andra växter. Helt overkligt. Där fick vi lite av varje frukt och grönsak.

Hade man själv åkt till skogs, plockat i timmar, rensat allt och sen bara fått 10 kronor per liter hade man kanske inte varit så exalterad. Men hon, hon var jätteglad. För en extra hundralapp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0