Booyakasha - different meanings

Ingen har väl undgått ordet Booyakasha här i bloggen tror jag.

För mig så har just ordet i sig ingen särskild betydelse. Det kan vara en hälsningsfras eller ett ord som betyder något bra om det skulle ha någon betydelse för mig. Men för vissa andra kan ordet ha en speciell betydelse.

I find more on se internet!

På Hebreiska finns ett ord som kallas Bevakasha som betyder varsågod på svenska. Ali G, min inspirationskälla, tog ordet och gjorde det till sitt eget: Booyakasha! Sen, om det betyder samma sak för han som på hebreiskan vet jag inte. Don't think so! :)

Sen finns även ordet: Sheket B’Vakasha! När man säger det menar man: Var tyst!

Sen finns Booya! som är en slang av Booyakasha. Just Booya! är ett uttryck för vinst för att förnedra motparten. På engelska blir det: In your face, owned, powned mm.

Booyakasha! kan även vara det ungefärliga ljudet av ett vapen som avlossas. Kan även säga Boocka!

Booyakasha!
kan även betyda något uppmuntrande.

Sen så finns Booyakasha! i det Swahiliska lexikonet. Om du skulle läsa en Swahilisk - Engelsk ordbok skulle du hitta detta: "death to the white man". Shit! (tuggar på fingrarna). Jag står.......ähum.....inte för det.

Sen kan det stå för prisa eller ära(gud b.la.) på Jamaicanska.

Det var några olika betydelser iallafall.

Kommentarer
Postat av: Anna

Haha, "death to the white man"...

2008-12-11 @ 11:18:08
URL: http://lila.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0