Nåt jag tänkt på smått.

Jag läste Discshop's senaste utskick av deras finfina sortiment häromdan. Ofta flummar jag igenom sidorna med film. Kanske ser någon man skulle haft i hyllan. Och allt som oftast så ligger speldelen på de få sista sidorna. Där finns alltid något man skulle kunna tänka sig där med.



Så tittar man på priset. 599 spänn till Xbox 360. Dyrt! Och så kollar man på priserna för de andra enheterna. PS3 samma pris. Wii lite billigare. PC: 450 spänn.

Varför är det så!!?

Visst, på konsol fungerar ju alltid spelet. Dator är det väl lite sisådär med ibland med om man inte har rätt graffekort eller nåt annat. Men har man en "fin" dator så går ju det mesta att köra där med.

Och med en PC kan man ju också maxa spelets grafik (om man då hade en "fin" dator). En konsol kör liksom medelnivå oftast.

Det jag vill komma fram till är att det är cirkus 150 kronor billigare till dator än till konsol. Men ändå är det dem som sitter vid sin PC och laddar ned mest spel till sin dator.

Det går att göra till konsol med (Jag gör inte det). Men det är inte lika lätt och inte lika många som gör det.

Varför är det då inte tvärtom. Billigare till konsol och dyrare till PC.

Nåt fel är det ju!




Kommentarer
Postat av: .B2

Man försöker sänka priset till pc för att få mindre som laddar ner. Dock ser folk ändå inte det utan tänker istället (Äh varför köpa det när det är gratis på internet). Till konsol så är de mesta inte smarta nog eller villig att betala tillräckligt för att där kunna köra nedladdat.

Oftast blir ursäkten för nedladdning (Ahh, jag har inte råd). En annan orsak är att folk har tankesättet: (Det gör inget om jag laddar ner det för alla andra köper det). Helt fel. Ta bara Ubisoft till exempel.

2008-11-19 @ 20:12:07
URL: http://bros.blogg.se/
Postat av: Fii´kii

Bra där Andreas! Jag börjar gå på din linje: It ain't hardcore downloading games!

2008-11-19 @ 20:52:36
URL: http://booyakasha.blogg.se/
Postat av: b1

Nä det är fel att det är dyrt till konsol, man vill ju ha KONTROLL över sin KONSOL!!

2008-11-19 @ 23:24:06
URL: http://bros.blogg.se/
Postat av: Florrp

Som B2 nämnde är det troligen för att sänka antalet nerladdare.

Hade spelen legat på cirkus 300-350kr hade jag köpt dom, men att lägga ut halva studiebidraget på ett nytt spel är ju alldeles för mycket!

Jag köper spel då jag verkligen känner att jag vill ha dom (L4D och COD: WAR ska köpas).

Somliga har ju räkningar etc att betala i månaden + köpa NÖDVÄNDIGA saker, jag anser inte spel som nödvädning därför blir det mer att jag ladda ner och testar, det är inte ofta jag fastnar och spelar klart ett spel. (tanka > testa > slänga)

2008-11-21 @ 12:15:36
URL: http://teknikarna.isgreat.org
Postat av: .B2

Det är för att du inte förstår spelen + att du inte känner något värde i spelen du laddat ner just på grund av att du inte betalt.

Spel får det värde du ger det.

2008-11-21 @ 17:10:55
URL: http://bros.blogg.se/
Postat av: Fii´kii

Florrp, jag förstår vad du menar. Förstår att det finns bra mycket viktigare saker här i livet att spendera sina pengar på än spel. (Jag har smått tappat känslan för dem).



Men det där med tanka > testa > slänga, funkar inte helt. Vad tror du demos är till för?



Bra sagt av dig också ante. Allt får det värde som du ger det.



Fast du vet ju inte riktigt om HAN känner ett värde i spelet han laddat ned. Du kan bara tala för dig själv. :)



2008-11-21 @ 21:40:49
URL: http://booyakasha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0