Vi flinar och klarar ännu en domedag - the rip off

Nu gör jag en rip-off/ skriver av på gårdagens krönika av Ronnie Sandahl som jag tyckte var riktigt bra som vanligt. Måste läsas för de som inte köper Aftonbladet (ganska många) och för han skriver bra som sagt. Köp för i helvete Aftonbladet!

Vi flinar och klarar ännu en domedag

Vi överlevde, den här gången också. Världen skulle ju eventuellt gå under, jag antar att du inte missade det, näst efter Britneys comeback och oavgjort mot Albanien. Man vill inte gärna erkänna att man satt hemma och darrade framför CNN:s grafik över hur jorden skulle slukas  ned i ett stort svart hål som skapats på konstgjord väg i ett underjordiskt laboratorium i Genéve. Sedan det där lilla nervösa, ironiska skrattet i sällskap med nyhetsankaret.  Jo, eller hur.

Jag minns en
annan gång , något år sedan. Det var en halvsidesartikel på sidan arton i min egen tidning om att världen skulle gå under. Någon meteroit eller komet, om jag inte minns fel. Vi överlevde, den här gången också. Det är kanske det som är problemet: vi överlever lite för ofta.

Vi pekar på domedagsprofeternas felprocent, litar på fysikerna i Genéve och går vidare med våra liv. Samtidigt finns det något så parodiskt övermodigt i fysikernas uttalanden från det där proppmätta vetenskapscentret i Genéve. De sitter där med sina mätstickor och atomklyvare och viftar bort hotet från det svarta hålet som nonsens. Som vore det alldeles otänkbart att det skulle kunna finnas dimensioner av mänskligheten och universum som människan inte fick lära sig av magister Hedström på fysiken i högstadiet.

Någonting bortom. Som i äventyrsfilmerna från Hollywood där den ensamme hjälten får veta sanningen om världens undergång, men stängs in mellan vadderade väggar på låst paviljong, ända fram tills han slutligen räddar världen. Tänk om originalen på tunnelbanan och domedagsprofeterna på psykklinikerna har rätt. Ungefär som med fyllot på trottoaren. Det skulle kunna vara Jesus

Men vem orkar lyssna, vem orkar tänka. Vi har tröttnat på domedagen, skämtat bort katastroferna. Vi har lagt ut döden på entreprenad. Men det är ändå något med den lustiga tonen i teveinslagen som klibbar sig fast. Något med fysikernas självsäkra osårbarhet som får mig att skruva lite på mig. Vi överlevde den här gången också.

Nästa gång vi mixtrar med svarta hål, nästa gång en komet hamnar på sidan arton i tidningen kanske vi inte gör det. Och kanske vore det heller inte mer än rätt. Fram till dess kan vi förstås flina. Sopsortera när vi hinner.

Skrivet av Ronny Sandahl. Avskrivet av: Fii´kii såklart.

Kommentarer
Postat av: Targa

Den där var nice den hehe =)

2008-09-16 @ 23:04:29
Postat av: Fii´kii

Jo absolut. Det är dock inte jag som är geniet bakom den. Haha!

2008-09-16 @ 23:06:40
URL: http://booyakasha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0