Bevara negerbollen!

Dra inga förhastade slutsatser av rubriken! Jag är inte rasist! Det tycker jag ändå inte själv. Ibland kan man ha förutfattade meningar om människor men jag är inte mer än mänsklig.

Varför då detta med "Bevara negerbollen"?
Jo, jag såg en snubbe genom bussfönstret idag. En sån där riktig slusk (förutfattad mening), med en fet ring igenom näsan och världens jäkla goateé. Han hade någon slags långärmad skinnjacka på sig och en T-shirt där det stod "Bevara negerbollen". Nu kan man undra hur i helvete jag kunde få in så mycket info på några få sekunder. Jag vet inte själv.

Men iallafall så tyckte jag ändå att den var en rätt så klatschig text. :)

Senare idag så läste jag i Aftonbladet om att en kille hade skrivit något om att man borde kunna kalla det negerboll utan problem.

Och jag håller med honom litegrann. Visst, det kanske inte är så kul att man kallar det negerboll eftersom att ordet neger relateras bara till nedtryckningar på de mörkfärgade människorna i världen, men jag tycker ändå litegrann att man kan lägga det ordet bakom sig. Måste människor älta detta om och om igen om att de vita torterade de mörka och var allmänt förjävliga och att det nu finns vissa segment kvar från den tiden. B.la. detta ord. Kan man inte bara få kalla det vad man vill och sen är det bra? Det ska inte behöva vara såhär:
- En negerboll tack. :)
- Schhhhhhhh! Så får man ju inte säga.

Rasist kanske någon tycker nu. Tyck vad ni vill, men jag vet att ni tycker som jag innerst inne också. Eller hur?

Ingen ska behöva ta illa upp enligt mig, för vad finns det egentligen att ta illa upp för? Intenting egentligen om man kan lägga saker bakom sig och gå vidare iallafall.

Kan man inte gå vidare själv, så tycker jag inte andra ska få sota för det!

Med detta som jag skrivit menar jag inte att man måste använda sig av uttrycket om man inte vill. Jag gör det inte. Men jag vill bara framföra ens rätt att få göra det utan att bli kallad rasist.

"Varför får man inte kalla det negerboll när man får säga vitlök!"

För att i slutändan handlar det bara om den här godbiten.
                Tänk att det kan bli en så stor grej för något som är så litet och gott.

P.S. Jag är inte rasist!

Kommentarer
Postat av: .B2

Jag har inget problem med att folk kallar det negerboll, jag tycker bara inte att det är ett särskilt fint ord. Finare att kalla det chokladboll, brunboll, svartboll whatever, för neger låter inte som ett fint ord. En annan grej, varför inte säga svart istället för neger, man kallar vita för vita man kallar ju inte dem blanckers eller något. Håll er till färgen istället för att hitta på ord.

2009-03-01 @ 04:19:59
URL: http://bros.blogg.se/
Postat av: Maaa´kus

Pojkar, pojkar... I begynelsen var "neger" ordet för någon exotisk. Man beskrev negrerna som väldigt exotiska människor och inte alls något nedlåtande... Ja kanske lite, de var ju även vildar.



Det är de ju än idag :-) men är de ändå inte lite exotisk fortfarande?! På de romanska språken var inte ordet lika laddat som det kan vara för oss.

Negro eller Niger betyder ju svart.

2009-03-01 @ 08:28:45
URL: http://neanderthal.blogg.se/
Postat av: Fii´kii

Profeten Maa´kuus har talat. Exotiskt it is och en del kan ju vara lite ähum...vilda av sig. Men varför kallar vissa av dem för varandra nigger när de blir så satans tokig på att man säger det som vit? De ska inte behöva ta illa upp om man inte menar något illa.



Helt rätt ante. Håll er till färgen! Sluta kalla oss för bleka Svenssons. ;)

2009-03-01 @ 11:41:15
URL: http://booyakasha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0